نوشته شده توسط : دکتر ستایش

جراحی تخصصی قلب نوزادان و کودکان

پس از تولد، اگر کودک دارای تاخیر در رشد یا تغییر در رنگ لب ها، زبان یا ناخن ها باشد، پزشک ممکن است به تشخیص نقص مادرزادی قلب مشکوک شود. پزشک ممکن است هنگام گوش دادن به قلب کودک با گوشی پزشکی صدای قلب را بشنود.

اکثر صدا های قلبی بی نقص هستند، به این معنی که هیچ نقص قلبی وجود ندارد و برای سلامت کودک شما خطرناک نیست. با این حال، برخی از صداها ممکن است به دلیل تغییرات جریان خون به قلب و از قلب ایجاد شوند.

تست های بیماری قلبی اطفال

آزمایشات برای تشخیص نقص مادرزادی قلب عبارتند از:

پالس اکسیمتری. سنسوری که روی نوک انگشت قرار می گیرد، میزان اکسیژن خون را ثبت می کند. اکسیژن بسیار کم ممکن است نشانه ای از مشکل قلبی یا ریوی باشد.

الکتروکاردیوگرام (ECG یا EKG). این آزمایش غیرتهاجمی فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می کند. تکه های چسبنده با حسگر (الکترود) روی قفسه سینه قرار می گیرند. سیم‌ها وصله‌ها را به رایانه متصل می‌کنند که نتایج را نمایش می‌دهد. ECG می تواند به تشخیص ریتم نامنظم قلب (آریتمی) کمک کند.

اکوکاردیوگرافی. اکوکاردیوگرافی از امواج صوتی (سونوگرافی) برای ایجاد تصاویری از قلب در حال حرکت استفاده می کند. این نشان می دهد که چگونه خون در قلب و دریچه های قلب حرکت می کند. اگر اکوکاردیوگرام روی نوزاد قبل از تولد انجام شود، اکوکاردیوگرافی جنین نامیده می شود.

اشعه ایکس قفسه سینه. اشعه ایکس قفسه سینه وضعیت قلب و ریه ها را نشان می دهد. این می تواند نشان دهد که آیا قلب بزرگ شده است یا اینکه ریه ها حاوی خون اضافی یا مایعات دیگری هستند. اینها می تواند نشانه های نارسایی قلبی باشد.

کاتتریزاسیون قلبی. در این آزمایش، یک لوله نازک و انعطاف پذیر (کاتتر) در یک رگ خونی، معمولاً در ناحیه کشاله ران، وارد شده و به سمت قلب هدایت می شود. کاتتریزاسیون می تواند اطلاعات دقیقی در مورد جریان خون و نحوه عملکرد قلب ارائه دهد. برخی از درمان های قلبی را می توان در طول کاتتریزاسیون قلبی انجام داد.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی قلب (MRI). MRI قلب ممکن است برای تشخیص و ارزیابی نقایص مادرزادی قلب در نوجوانان و بزرگسالان انجام شود. MRI قلب تصاویر سه بعدی از قلب ایجاد می کند که امکان اندازه گیری دقیق حفره های قلب را فراهم می کند.

درمان بیماری های قلبی در اطفال

درمان نقایص مادرزادی قلب در کودکان به نوع خاص مشکل قلبی و شدت آن بستگی دارد. گاهی اوقات، یک نقص مادرزادی قلب ممکن است هیچ اثر طولانی مدتی بر سلامت کودک نداشته باشد و ممکن است بدون درمان باقی بماند.

سایر نقایص مادرزادی قلب، مانند یک سوراخ کوچک در قلب، ممکن است با افزایش سن کودک بسته شود. نقایص جدی مادرزادی قلب بلافاصله پس از تشخیص نیاز به درمان دارند. درمان ممکن است شامل داروها، عمل های قلبی یا جراحی یا پیوند قلب باشد.

داروهای بیماری قلبی در کودکان و نوزادان

ممکن است برای درمان علائم یا عوارض نقص مادرزادی قلب، داروها تجویز شود. آنها ممکن است به تنهایی یا با یک روش قلبی استفاده شوند. داروها برای نقایص مادرزادی قلب عبارتند از:

داروهای فشار خون. به عنوان مثال می‌توان به مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE)، مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین II (ARBs) و مسدودکننده‌های بتا اشاره کرد.

قرص های آب (ادرار آور). این نوع دارو میزان مایعات را در بدن کاهش می دهد که فشار بر قلب را کاهش می دهد.

داروهای ریتم قلب. این داروها که ضد آریتمی نامیده می شوند، به کنترل ضربان قلب نامنظم (آریتمی) کمک می کنند.

جراحی یا سایر روش ها

اگر فرزند شما نقص قلبی مادرزادی شدید دارد، ممکن است عمل قلبی یا جراحی توصیه شود. روش ها و جراحی های قلبی که برای درمان نقایص مادرزادی قلب انجام می شود عبارتند از:

کاتتریزاسیون قلبی. برخی از نقایص مادرزادی قلب را می توان با استفاده از لوله های نازک و انعطاف پذیر (کاتتر) بدون نیاز به جراحی قلب باز ترمیم کرد. به عنوان مثال، کاتتریزاسیون قلبی ممکن است برای رفع سوراخ‌های قلب یا نواحی باریک استفاده شود.

در طول کاتتریزاسیون قلبی، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یک یا چند کاتتر را در یک رگ خونی، معمولاً در کشاله ران، و به قلب وارد می کند. ابزارهای کوچکی از طریق کاتتر به قلب منتقل می شوند تا نقص را ترمیم کنند. برخی از روش‌های کاتتر باید به صورت مرحله‌ای در طی چند سال انجام شوند.

جراحی قلب. ممکن است کودک برای ترمیم نقص مادرزادی قلب نیاز به جراحی قلب باز یا جراحی قلب کم تهاجمی داشته باشد. نوع جراحی قلب به نقص خاص بستگی دارد.

پیوند قلب. اگر نقص قلبی جدی قابل ترمیم نباشد، ممکن است پیوند قلب مورد نیاز باشد.

مداخله قلبی جنین. به ندرت، اگر یک نقص جدی قبل از تولد تشخیص داده شود، می توان در دوران بارداری روشی را برای اصلاح مشکل یا کمک به کاهش عوارض نقص با رشد کودک انجام داد. مداخله قلبی جنین به ندرت انجام می شود و فقط در شرایط بسیار خاص امکان پذیر است.

برخی از کودکان مبتلا به ناهنجاری های مادرزادی قلبی در طول زندگی خود نیاز به اعمال و جراحی های زیادی دارند. پس از جراحی نقص مادرزادی قلب، کودک نیاز به معاینات منظم توسط پزشک قلب (متخصص قلب) دارد.

بهترین جراح قلب نوزادان و کودکان

شاید برای بسیاری از والدین سوال باشد که چطور باید یه دکتر مناسب برای کودک خود انتخاب کنند. انتخاب بهترین جراح قلب کودکان یکی از مهمترین دغدغه های والدین محسوب می شود و لازم است تا حتما با آگاهی صورت بگیرد.

دکتر رامین بقایی با سال ها تجربه در این زمینه می تواند یک انتخاب مناسب برای جراحی تخصصی قلب کودکان باشد. قطعا والدین کودک با تکیه بر تجربیات و دانش یک پزشک متخصص می توانند با اطمینان خاطر بیشتری در مسیر بهبود کودک خود گام بردارند.

دکتر بقایی با معاینات و با استفاده از آزمایشات در صورت لزوم به شما در روند بهبودی کودکتان کمک خواهند نمود. به همبن دلیل دکتر بقایی می توانند یکی از بهترین انتخاب ها برای جراحی قلب کودکان باشند.

تماس با ما

نشانی: تهران – خیابان نلسون ماندلا(جردن) – بالاتر از تقاطع حقانی – خیابان پدیدار – پ ۶۲ – طبقه سوم – واحد ۳۳

تلفن: ۸۸۶۷۰۳۵۰-۰۲۱

 منبع: https://dr-baghaei.com/

 





:: برچسب‌ها: بیماری های قلبی جنین و کودک , فوق تخصص جراحی قلب و عروق (کودکان و بزرگسالان) , درمان بیماری های قلبی اطفال , فوق تخصص قلب اطفال و جنین , جراح قلب کودکان در تهران ,
:: بازدید از این مطلب : 252
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: